| |
بسم الله الرحمن الرحیم
در این مقاله به یکی از معجزات شگفت انگیز و اعجاب آور قرآن مجید می پردازیم که هر خواننده ای با خواندن آن انگشت تحیر به دندان می گزد......
همانگونه که در ابتدای مقاله ی « طول عمر حضرت مهدی ( عج ): واقعيتی علمی، نه افسانه. » در وبسایت قديمي « اسلام حقيقي » ذکر کردیم،(1) با توجه به هجمه های وسیع غرب به سوی کشورهای اسلامی، لزوم دفاع از اسلام، قرآن و تشیع بیش از هر زمانی احساس می شود و به جرأت می توان گفت كه دفاع منطقی از اسلام در عصر حاضر، یکی از زمینه سازان مهم ظهور خواهد بود (ان شاء الله).
خوشبختانه جبهه ی علمی در مقابل تهاجم غرب، زودبازده ترین و مطمئن ترین جبهه است و پیروزی اسلام در این جبهه، % 100 قطعی می باشد.
دین مبین اسلام، منطقی ترین دین آسمانی است و برخلاف ادعای دانشمندان غربی که ادیان و بخصوص دین اسلام را مخالف علم و منطق می دانند، دین اسلام بیش از هر مرام و عقیده ای بر علم و منطق استوار است. در واقع هر جا علم معصوم مانده و از گزند سلایق شخصی و دسايس و فتنه های دانشمندان ضد دین مصون مانده است، تماماً با تعلیمات اسلام مطابقت دارد. مباحثی همچون تکامل نیز که از سوی دانشمندان غربی به عنوان نقطه ضعف اسلام نام برده می شود، دروغ و دسیسه ای بیش نیست و ترفندی است که ماسون ها از آن برای نبرد با ادیان بهره جسته اند. جالب اینکه پدربزرگ « چارلز رابرت داروین »، بنیان گذار نظریه ی تکامل که « هراسموس داروین » نام داشت و او نیز مانند نوه اش زیست شناس بود،(2) مقام استاد اعظمی یکی از لژهای انگلستان را در اختیار داشت(3) و هم او بود که اولین بار ایده ی نظریه تکامل را در ذهن نوه اش پیاده کرد. در واقع « هراسموس داروين » مدت ها قبل از اينكه نوه ي مشهورش « چارلز رابرت داروين » نظريه ي تكامل را گسترش دهد، در كتاب معروف خود با عنوان (Zoonomia) ايده هاي اوليه ي نظريه ي تكامل را مطرح كرد(4) و بدين ترتيب نام خود را به عنوان يكي از پيشگامان نظريه ي تكامل، بر سر زبان ها انداخت.(5) اما خوشبختانه امروزه با توجه به کشفیات علوم جدید، روز به روز بر دروغ بودن و توطئه آمیز بودن نظریه ی تکامل، آنهم در شکل کنونی آن صحه گذارده شده است که متأسفانه با حرکت منافقانه ی بسیاری از نويسندگان ماترياليست در کتب پزشکی و زیست شناسی، این حقایق عنوان نشده است. اما ان شاء الله این حقایق در مقالات آتی به نظر خوانندگان محترم وبسایت خواهد رسید. لازم به ذکر است که نگارنده ی مقاله خود از نظر تحصیلات در حال طی کردن مدارج عالیه ی یکی از رشته های علوم زیستی می باشد و به آنچه که می گوید واقف است.
با توجه به مطالب بيان شده، بر آن شدیم تا به یکی دیگر از معجزات بزرگ علمی قرآن کریم که پیرامون عنصر آهن بیان شده است، بپردازیم و ابعاد این معجزه ی بزرگ الهی را بررسی نمايیم. ذکراین نکته ضروری به نظر می رسد که بررسی این معجزه به سبک و سیاقی که در این مقاله به آن پرداخته می شود، برای اولین بار صورت می گیرد و مطالبی که در کتاب برادر بزرگوار « هارون یحیی » در این رابطه نقل شده، ناقص و قابل مخدوش شدن است. بنابراین از عزیزان محترم خواننده ی وبسایت درخواست می کنیم حتی الامکان اگر این معجزه را در مجمعي عنوان می کنند، به جزئیات موجود در این مقاله توجه فرمایند؛ چرا که بی احتیاطی در این زمینه می تواند در بیان این معجزه اشکال ایجاد نماید.
نکته ی آخری که قبل از ارائه ی مقاله ی اصلی خدمت عزیزان خواننده ی وبسایت باید عرض کنیم، این است که معجزه ای که امروز به آن می پردازیم، به بهترین نحو با دیدگاه شیعه درباره ی قرآن قابل بررسی می باشد؛ اما اگر از دیدگاه اهل سنت به آن نگاه کنیم، آن طور که باید و شاید نمی توان این معجزه را معرفی کرد که این مسئله نیز می تواند سند دیگری بر حقانیت شیعه و عقاید آن باشد.
بعد از ذکر مقدمه، مقاله ی اصلی را خدمتتان ارايه می نمايیم.
قرآن معجزه ی جاوید: الحدید (آهن) و خواص شیمیايی آن.
قرآن، کلام خداوند و برترین کتابی است که بر دنیای خاکی نازل شده است. به جرأت می توان این کتاب عظیم را برنامه ي کامل زندگی بشر دانست؛ چرا که علاوه بر آموزش مسايل تربیتی، اخلاقی و دینی، اطلاعات گرانبهای علمی نیز در درون این کتاب مقدس نهفته می باشد که این اطلاعات به حول و قوه ی الهی با ظهور مفسر بزرگ قرآن کریم، حضرت مهدی موعود (عج) ان شاء الله رمزگشايی خواهد گشت.
این اطلاعات گرانبها علاوه بر مطالب مندرج در آیات قرآن و معانی آنها، در ترتیب آیات و شماره گذاری های آیات و سوره های قرآن کریم نیز نهفته شده است و چه بسا با کشف ارتباطات موجود در شماره ی آیات قرآن و سوره های آن، اطلاعات علمی جدیدی نیز نصیب بشر گردد. سوره ی الحدید (آهن) و معجزه ی مربوط به آن، علاوه بر مطالب مندرج در آیات و سوره ها، به شماره گذاری آنها نیز مربوط می شود. برای اینکه عظمت این معجزه بیش از پیش مشخص گردد، از خوانندگان عزیز وبسایت درخواست می کنیم که حتی الامکان قرآن کریم را در هنگام مطالعه ی این مقاله در دسترس داشته باشند و خود به بررسی مطالب مندرج در مقاله بپردازند.
سوره ی الحدید، یکی از سوره های مبارک قرآن کریم است که موقعیتی ویژه و استراتژیک در بین سوره های قرآن دارد. بدین نحو که این سوره، سوره ی 57 ام قرآن کریم است و به این دلیل که قرآن 114 سوره دارد، می توان این سوره را سوره ی وسط قرآن دانست.
موقعیت سوره ی الحدید در قرآن، موقعیت خاصی است؛ چرا که 3 عدد نقش کلیدی در موقعیت اين سوره دارند. این سوره، سوره ي 57 ام قرآن است و بعد از آن 57 سوره تا پایان قرآن وجود دارد. قبل از سوره ی الحدید، 56 سوره در قرآن موجود می باشد و اگر سوره های قرآن را از انتها بشماریم، سوره ی الحدید سوره ي 58 ام خواهد بود. همچنین اگر از انتها سوره های قرآن را بشماریم، 57 سوره قبل از سوره ی الحدید وجود خواهد داشت. بدین ترتیب همان گونه که ملاحظه فرمودید، اعداد 56، 57 و 58 نقش کلیدی در رابطه با جایگاه عددی سوره ی الحدید در قرآن کریم دارند و اعداد دیگری جز اعداد ذکر شده را نمی توان پیرامون موقعیت سوره ی الحدید در قرآن یافت.
موقعيت ويژه ي سوره ي الحديد در قرآن.
حال اگر سوره ی الحدید را بخوانیم، متوجه می شویم که تنها آیه ای که پیرامون « الحدید » یا « آهن » و خواص آن بیان شده است، آیه ای است که مطابق بسیاری از قرآن های موجود، عدد 25 را به عنوان شماره ی آیه دارد.
تنها آيه ي سوره ي « الحديد » كه مستقيماً به فلز « آهن » يا « الحديد » پرداخته است.
اما عدد مذکور مطابق روایات متقن و موثق شیعه، عدد صحیحی نیست؛ چرا که قرآن هایی که عمدتاً در دست ماست، برای « بسم الله الرحمن الرحیم » که مطابق نظر صریح ائمه ی معصوم (ع)، یک آیه ی مجزا محسوب می شود، شماره ای قائل نشده اند. در تصاویر زیر که از سایت های مذهبی مختلف اقتباس شده اند، ملاحظه مي فرمايید که ائمه ي معصوم (ع) « بسم الله الرحمن الرحیم » را یک آیه ی مجزا دانسته اند:(6)
نظر اهل بيت (ع) مبني بر آيه بودن « بسم الله الرحمن الرحيم ».
بدین ترتیب همان گونه كه ملاحظه فرمودید، ائمه ي معصوم (ع) « بسم الله الرحمن الرحیم » را یک آیه ی مجزا و حتی آن را مهمترین آیه ي قرآن دانسته اند و بیان داشته اند: « خدا بکشد کسانی را که بزرگترین آیه را از آیات قرآن حذف کرده اند. »(7)
البته لازم به ذکر است که در بین اهل سنت نیز بعضی از گروهها با نظر شیعه درباره ی اینکه « بسم الله الرحمن الرحیم » بخشی از سوره های قرآن است، اشتراک نظر دارند.(8) در بین این گروه ها، دانشمندان سرشناسی همچون ابن عباس، ابن مبارک، عاصم، کسائی، ابن عمر، ابن زبیر، ابن هریره عطا، طاووس و فخر رازی در تفسیر کبیر و جلال الدین سیوطی در اتقان، که مدعی تواتر روایات هستند، از طرفداران نظریه ی فوق می باشند و « بسم الله الرحمن الرحیم » را آیه ای از سوره ها می دادند.(9)
علاوه بر بحث روايی که خدمت خوانندگان محترم وبسایت عرض شد، از نظر منطقی نیز نمی توان پذیرفت که « بسم الله الرحمن الرحیم » از سوره های قرآن جدا باشد؛ چرا که در سوره های قرآن، شواهدی داریم که نشان می دهد « بسم الله الرحمن الرحیم » آیه ای از سوره های قرآن کریم است.
اگر قرار باشد که « بسم الله الرحمن الرحیم » آیه ای از سوره های قرآن نباشد، چگونه است که خداوند سوره ی توبه را بدون « بسم الله الرحمن الرحیم » نازل فرموده اند، اما بقیه ی سوره های قرآن « بسم الله الرحمن الرحیم » دارند؟(10) اگر قرار بود که آوردن « بسم الله الرحمن الرحیم » در ابتدای سوره ها اختیاری باشد، چگونه است که سوره ی توبه « بسم الله الرحمن الرحیم » ندارد؛ حال آنکه اگر این عبارت اختیاری بود ما مسلمانان می توانستیم به اختیار خود « بسم الله الرحمن الرحیم » را در ابتدای اين سوره ذکر کنیم. بنابراین درمی یابیم که در آمدن یا نیامدن « بسم الله الرحمن الرحیم » در ابتدای سوره های قرآن، حکمتی وجود دارد که خداوند متعال از آن با خبر است و ما مجاز به دستکاری در آن نیستیم. بدین ترتیب با توجه به اهمیتی که آمدن یا نیامدن « بسم الله الرحمن الرحیم » در ابتدای سوره های قرآن کریم دارد، می توان دریافت که این عبارت جزء لاینفک سوره هایی است که واجد آن می باشند. بنابراین نظر ائمه ی معصومین (ع) در رابطه با آیه بودن عبارت « بسم الله الرحمن الرحیم »، بر منطق نیز استوار است و کاملاً صحیح می باشد.
همانگونه که دیدیم، « بسم الله الرحمن الرحیم » آیه ای غیر قابل انکار از آیات قرآن می باشد؛ اما بسیاری از قرآن ها از شماره گذاری آیه ی « بسم الله الرحمن الرحیم » خودداری می کنند که این مسئله برخلاف نظر معصومین (ع) است؛ بنابراین اگر بخواهیم شماره ی درست آیات را در این سوره ها در نظر بگیریم، باید شماره گذاری را از « بسم الله الرحمن الرحیم » شروع کنیم. ماحصل اینکار این است که به شماره ی آیات هر سوره 1 عدد اضافه می شود. یعنی برای مثال آیه ی 3، بعد از شروع شماره گذاری از « بسم الله الرحمن الرحیم »، به آیه ي 4 تبدیل می شود.
البته شیعیان، هر چند نظر بسیاری از گروه های اهل سنت درباره ی « بسم الله الرحمن الرحیم» را قبول ندارند، اما به منظور پرهیز از دودستگی در امت اسلامی و یکسان شدن رسم الخط قرآنی، از درج شماره برای آیه ی « بسم الله الرحمن الرحیم » خودداری می کنند؛ اما به هرحال آنچه که صحیح است و ائمه ی معصومین(ع) نیز بر آن تأکید دارند، این است که « بسم الله الرحمن الرحیم » یک آیه است(11) و صحيح این است که برای آن شماره درج شود.
اما توضیحات فوق پیرامون آیه بودن « بسم الله الرحمن الرحیم » چه ارتباطی با معجزه ی قرآن كريم درباره ی « الحدید » یا « آهن » دارد؟
اگر خاطرتان باشد، در قسمت ابتدای مقاله گفتیم که در سوره ی الحدید، آیه ای که مستقیماً پیرامون آهن و خواص آن صحبت می کند، شماره ی 25 را به عنوان شماره ی آیه در کنار خود دارد؛ اما اگر نگاهی به ابتدای سوره بیندازیم، می بینیم که « بسم الله الرحمن الرحیم » که خود یک آیه است، شماره ندارد
عدم شماره گذاري «بسم الله الرحمن الرحيم » به عنوان آيه ي اول در بسياري از قرآن ها.
با اين اوصاف اگر بخواهیم شماره ی درست آیات الحدید را به دست بیاوریم، مطابق فرمایش صریح معصومین (ع) می بایست « بسم الله الرحمن الرحیم » را یک آیه حساب کنیم؛(12) بدین ترتیب با شماره گذاری صحیح که « بسم الله الرحمن الرحیم » نیز در آن آیه ی شماره ی 1 است، شماره ی آیه ای که در آن پیرامون آهن (الحدید) سخن گفته شده است، آیه ی شماره ی 26 می باشد که البته این به خاطر دستکاری ما نیست؛ بلکه خداوند متعال نیز قرآن را به همین ترتیب نازل فرموده و ائمه ی معصوم (ع) نیز بر این روش تاکید دارند.(13) برای روشن تر شدن مطلب به تصاویر زیر توجه فرمايید:
آيه اي كه در سوره ي « الحديد » پيرامون «الحديد » يا « آهن » سخن مي گويد، مطابق فرمايش ائمه ي معصومين (ع)، آيه ي 26 مي باشد. (نه آيه ي 25)
بدین ترتیب همان گونه که ملاحظه فرمودید، در سوره ی « الحدید »، آیه ای که مستقیماً پیرامون آهن و منافع آن سخن می گوید و به عبارتی تنها آیه ی این سوره که کلمه ي « الحدید » در آن ذکر شده است، آیه ی 26 می باشد.
با توجه به مطالبی که ذکر شد، ملاحظه فرمودید که اعداد 56، 57 و 58 اعداد کلیدی در مورد موقعیت سوره ی الحدید می باشند و جایگاه آن را نسبت به سایر سوره های قرآن مشخص می نمایند. همچنین عدد 26 نیز عدد کلیدی در سوره ی « الحدید » است؛ چرا که تنها آیه ای که کلمه ی الحدید را در سوره ذکر کرده و پیرامون خواص آهن سخن می گوید، آیه ی 26 سوره ی الحدید است که البته همانگونه که گفتیم، درباره ی شماره گذاری آن باید به نکات بیان شده توسط ائمه ی معصومین (ع) توجه نمود.
اما اعداد 56، 57، 58 و 26 که درباره ی آنها سخن گفتیم، چه ارتباطی با عنصر آهن دارند؟
اگر به جدول تناوبی عناصر و کتب و سایت های مربوط به علم شیمی مراجعه نمايیم، ملاحظه خواهیم کرد که عدد اتمی عنصر آهن 26 می باشد و این عنصر 26 امین عنصر جدول تناوبی عناصر است(14) که این خود، معجزه ای آشکار از جانب قرآن می باشد. برای روشن شدن این مسئله، به تصاویر زیر توجه فرمايید:
عدد اتمي عنصر آهن: 26.
از سوی دیگر، اعداد 56 و 57 و 58، اعداد کلیدی در رابطه با عنصر آهن می باشند؛ چرا که تنها ایزوتوپ های عنصر آهن در طبیعت که رادیواکتیو نیستند و کار کردن با آنها برای بشر بی خطر است و از سوی دیگر نیمه عمر طولانی دارند، ایزوتوپ های 56، 57 و 58 عنصر آهن می باشند.(15)
البته لازم به ذکر است که عنصر آهن، 28 ایزوتوپ شناخته شده دارد(16) و این ایزوتوپ ها از اعداد جرمی 45 تا 72 را در بر می گیرند؛(17) اما نکته ی تعجب برانگیز اینکه تنها ایزوتوپ های اتم آهن در طبیعت که کاملاً پایدار هستند و نیمه عمر طولانی دارند و رادیواکتیو نمی باشند، ایزوتوپ های با عدد جرمی 56، 57 و 58 هستند.(18) نکته ی جالب اینکه ایزوتوپ 54 نیز که بعضی از منابع علم شیمی آن را تا حدی پایدار می نامند، عملاً رادیواکتیو می باشد و همان منابع نيز عمر راديواكتيو عملي آن را ذكر كرده اند.(19) بنابراین تنها ایزوتوپ های اتم آهن که در عرصه ی تئوری و عملی پایدار بوده، و در واقع فرم طبیعی آهن هستند، ایزوتوپ های 56، 57 و 58 این عنصر می باشند.(20)
این نکته نیز از معجزات قرآن است که در 1400 سال پیش و سال ها قبل از اختراع ادوات پیشرفته ی علوم شیمی و فیزیک، اعداد کلیدي را پیرامون خواص شیمیايی عنصر آهن در اختیار بشر قرار داده است؛ اما بشر به دلیل نداشتن یک مفسر قوی همچون ائمه ی معصوم (ع) در طول 1100 سال پیش، از رسیدن به این نکات علمی محروم ماند و تا امروز که این نکات توسط ادوات پیشرفته ی علمی کشف شده اند، دانستن این موضوعات به تعویق افتاد.
تصاویر زیر، نکات علمی بحث شده پیرامون عنصر آهن را به وضوح نشان می دهند و معجزه ی بزرگ قرآن کریم را بیش از پیش آشکار می نمایند:(21
اعداد 56، 57، 58 و 26، اعدادي كليدي در مورد عنصر « آهن » هستند.
اما قبل از اینکه این مقاله را به پایان ببریم، چند نکته را که ممکن است در ظاهر پیرامون این معجزه ی آشکار قرآن کریم شبهه ایجاد کند، بررسی می نمايیم و پاسخهای آنها را نیز بیان می داریم:
1 – ممکن است این سوال در ذهن خوانندگان محترم وبسایت شکل بگیرد که اگر عثمان و گروه مأمور شده از طرف وی، قرآن را گردآوری نموده و به فرم فعلی درآورده اند، چگونه می توان اعداد مربوط به سوره ها و آیات قران را قابل اعتماد دانست و آنها را مطابق نظر خداوند متعال برشمرد؛ چرا که عثمان معصوم نبوده است و در صورت گردآوری قرآن توسط وی و گروه منصوب از طرف او، ممکن است آیات و سوره های گردآوری شده و شماره های مربوط به آن مطابق نظر خداوند متعال و پیامبر اکرم (ص) نباشد.
پاسخ این مسئله این است که برخلاف نظر عده ای از علمای اهل سنت و حتی تعدادی از محققین شیعه، اکثر علما و محققین شیعه و حتی تعدادی از علمای اهل سنت بر این نکته تأکید دارند که به احتمال زیاد نظم و ترتیب دادن آیات و سوره های قرآن، در زمان حیات پیامبر اکرم (ص) و به دستور ایشان صورت گرفته است(22) و آنچه در زمان عثمان انجام شده است، گردآوری نسخه های مختلف و از بین بردن قرآن های مخدوش و جعلی و یکسان کردن قرائت هاي مختلف قرآن می باشد(23) که ابتدا مطابق اسناد تاریخی حضرت علی (ع) و زید بن ثابت مسئول اين کار بودند.(24)
بدین ترتیب شماره ی آیات و سوره های قرآن در زمان حیات پیامبر (ص) مشخص شده بود(25) و آنچه که در زمان عثمان انجام گرفت، نابود کردن نسخه های مخدوش و یکسان کردن قرائت بود.(26) البته شواهدی نیز بر این مدعا وجود دارند که عبارتند از:
الف) روایاتی وجود دارند که نشان می دهند پیامبر (ص) قرآن را به همین ترتیبی که امروز در دست ماست، توصیف کرده اند. برای مثال روایت زیر که از ابی بن کعب (یکی از کاتبان معتمد و برجسته ی قرآن) نقل شده است، به همین موضوع اشاره دارد:(27)
از ابی بن کعب نقل شده که روزی رسول خدا (ص) به او فرمود: جبرئیل مرا مأمور ساخته تا بر تو درود و تهنیت بگویم و قرآن را بر تو بخوانم .... پس رسول خدا (ص) به بیان فضیلت سوره های قرآنی به ترتیب موجود در قرآن از سوره ی حمد تا الناس پرداخت ...
(علوم قرآنی – محمد هادی معرفت)(28)
بدین ترتیب مطابق روایت فوق، در زمان پیامبر (ص) نیز ترتیب سوره ها توسط حضرت محمد (ص) مشخص شده بود.
مشخص شدن ترتيب آيات و سوره ها ي قرآن كريم، در زمان پيامبر (ص) انجام شده است.
ب) بسیاری از محدثین و محققین معروف و بزرگ شیعه به این نکته اشاره کرده اند که ترتیب موجود سوره های قرآن، امری توفیقی است؛ یعنی از جانب خدا و به دستور پیامبر (ص) انجام شده است.(29) از جمله ی این دانشمندان می توان به سید مرتضی (ره) و مرحوم آیت الله خويی که در مطالعه ی اسناد بسیار سخت گیر و دقیق بودند، اشاره کرد.(30) دانشمندان دیگری نیز همچون کرمانی، مولف کتاب البرهان و یا نیشابوری نظری مشابه داشته و ترتیب کنونی قرآن را برگرفته از ترتیب قرآن در زمان پیامبر (ص) می دادند.(31) بدین ترتیب مطابق نظر تعداد زیادی از دانشمندان بزرگ شیعی، ترتیب آیات قرآن در زمان پیامبر (ص) مشخص شده بود و این ترتیب در عصر حاضر نیز به همانگونه است.
نظر علما و محققين بزرگ اسلامي پيرامون مشخص شدن نظم و ترتيب آيات و سوره ها ي قرآن كريم در زمان پيامبر اكرم (ص).
ج) مطابق روایات موثق، شاگردان ائمه ی معصوم (ع) از این بزرگواران پیرامون حجت بودن قرآن های در دست مسلمانان سوال کردند که ائمه (ع) این قرآن ها را که امروزه در دست ما نیز وجود دارد، تأیید کرده اند و فرمودند: اگر به همین قرآن عمل کنید، رستگار می گردید.(32) همانگونه که می دانیم، رستگاری جز با عمل به یک برنامه ی صحیح، مسنجم و منظم، به دست نمی آید و این تأیید ائمه بر قرآن های در دسترس، نشان از صحت محتوا و انسجام آن دارد.
د) از نظر منطقی و عقلی نیز نمی توان پذیرفت که پیامبر (ص) که بر موضوع جانشینی خود بسیار پافشاری کردند و واقعه ی مبارک غدیر نیز به همین دلیل به وجود آمد، درباره ی کتاب گرانقدر قرآن کریم و سرنوشت آن کاری نکرده باشند. قطعاً پیامبراکرم (ص) کتاب قرآن را به صورت منسجم و منظم حفظ کرده و به دستور خداوند نظم و ترتیب آیات و سوره ها را در آن لحاظ نموده اند؛ چرا که اگر این امر صورت نمی گرفت، ممکن بود قرآن از نظر معنايی تحریف شود و آیات نامناسبی در کنار هم قرار گیرند و معنای سوره ها تغییر یابد. بنابراین پیامبر (ص) قطعاً این نکته را رعایت فرموده و به دستور خداوند متعال جلوی هر گونه تحریفی را گرفته اند.
هـ) خداوند متعال در قرآن کریم می فرماید: « نحن نزلنا الذكر وإنا له لحافظون ».(33) این آیه، حکایت از حفاظت خداوند متعال از قرآن کریم دارد و نشان می دهد این کتاب آسمانی تغییر پذیر و تحریف پذیر نمی باشد. همانگونه که گفتیم، عدم مشخص شدن ترتیب آیات و سوره های قرآن در زمان پیامبر اکرم (ص) ممکن بود به تحریف معنايی قرآن در اثر قرارگیری آیات نامناسب در کنار یکدیگر بیانجامد. بنابراین منطقی است که بپذیریم خداوند متعالی که وعده ی حفاظت و جلوگیری از تحریف قرآن را داده است، به پیامبر بزرگوارش ترتیب و نظم آیات و سوره ها را آموخته و بدین ترتیب مانع از تحریف این کتاب آسمانی در آینده شده است.
به دلیل اينکه آیات مختلف قرآن در زمانهای مختلفی نازل شده و حتی آیات مجاور سوره های کنونی، بعضاً با فاصله ی چند ساله نازل شده اند، عدم ترتیب بندی آيات و سوره ها توسط خداوند متعال و پیامبر (ص) ممكن بود در آینده مشکل ایجادکند؛ اما خداوند متعال که وعده ی حفاظت از قرآن را داده است، به احتمال قریب به یقین با مشخص کردن ترتیب آیات و سوره ها در زمان پیامبر (ص) مانع از بروز این مشکل شده است.
ز) نکته ی جالبی که پیرامون این بحث وجود دارد، این است که آن عده از دانشمندان و محققانی که اعتقاد دارند نظم و ترتیب آیات و سوره های قرآن در زمان عثمان صورت گرفته است، خودشان باطناً و به صورت ناخودآگاه به این نکته اعتقاد دارند که قرآن در زمان پیامبر (ص) ترتیب بندی شده و نظم و ترتیب سوره ها و آیات در زمان حضرت محمد (ص) انجام شده است؛ چرا که این محققین و دانشمندان نیز در هنگام تفسیر قرآن، هر آيه را با توجه به آيات قبل و بعد تفسير می نمایند؛(34) حال آنکه اگر مطابق اعتقاد خود این افراد، عثمان نظم دهنده و ترتیب دهنده ی قرآن باشد، تفسیر کردن با توجه به آیات مجاور معلوم نیست که صحیح باشد! چرا که عثمان معصوم نبوده و ممکن است او و زید بن ثابت در ترتیب بندی آیات قرآن اشتباه کرده باشند! اما این مفسران خودشان در ناخودآگاه نیز پذیرفته اند که ترتیب آیات قرآن و سوره های آن توسط یک معصوم صورت گرفته است و به همین دلیل نیز این دانشمندان به ترتیب کنونی آیات و سوره های قرآن اعتماد کرده و آیات را با توجه به آیات مجاور تفسیر می کنند.(35)
2 – نکته ی دیگری که ممکن است برای خوانندگان محترم وبسایت شبهه انگیز باشد، مطالبی است که بعضاً این عزیزان در بعضی از سایت ها و کتب پیرامون مصحف حضرت علی (ع) شنیده اند و تصور می کنند این مصحف چیزی متفاوت با قرآن کنونی است و فکر می کنند این کتاب که توسط حضرت مهدی (عج) به میان انسانها باز می گردد،(36) مطالبی متفاوت با قرآن کنونی دارد؛ اما این برادران توجه نمی کنند که اگر این اعتقاد را بپذیریم که مصحف حضرت علی (ع) با قرآن های کنونی تفاوت اساسی دارد، این شبهه ممکن است پدید آید که چرا خداوند اجازه داده قرآن های در دست ما تحریف شود و بدین ترتیب خدای ناکرده آیه ی « نحن نزلنا الذكر وإنا له لحافظون » مورد تردید قرار می گیرد. بنابراین ما مسلمانان که قائل به عدم تحریف قرآن هستیم، نمی توانیم بپذیریم که مصحف حضرت علی (ع) چيزي جدا از قرآن كنوني باشد.
اما مصحف حضرت علي (ع) چیست؟
بنا به نظر بسیاری از محققین، مصحف حضرت علی (ع) همان قرآن کنونی است که تفسیر های پیامبر (ص) از آیات نیز در آن گنجانده شده است(37) و علت اینکه خلفای قبل از حضرت علی (ع) با آن مخالف بودند، این است که تفاسیر مذکور به ضرر آنها تمام مي شده است. البته عده ای دیگری از علما نیز معتقدند، مصحف حضرت علی (ع) آیات را به ترتیب نزول بر پیامبر (ص) مرتب کرده بود(38) که البته این احتمال نیز اعتبار قرآن هاي كنوني و نظم و ترتيب فعلي آن را زير سوال نمي برد؛ چرا كه ترتيب آيات در هر دو قرآن يكسان بوده و فقط ترتيب سوره ها با يكديگر متفاوت مي باشد كه اين به معناي تحريف نيست و انسجام هر سوره نيز حفظ شده است. بدین ترتیب مصحف حضرت علی (ع) که ان شاء الله توسط حضرت مهدی (عج) به میان مسلمانان بازمی گردد، چیزی جز قرآن کنونی نیست؛ با این تفاوت که تفاسیر پیامبر اکرم (ص) بر آیات قرآن، در آن درج شده است(39) که البته این تفاسیر بسیار ارزشمند هستند و روح آیات قران در آن ها نهفته است و وجود این تفاسیر، بزرگترین ضربه بر پیکر دشمنان اسلام و تشیع خواهد بود. البته همانگونه كه گفته شد، بنا بر برخي روايات، ممكن است مصحف حضرت علي (ع)، ترتيب سوره ها را بر اساس ترتيب نزول آن ها مشخص كرده باشد.
ذكر يك نكته ي بسيار مهم: اگر اين مساله را كه مصحف حضرت علي (ع) از نظر ترتيب سوره ها (نه ترتيب آيات) با قرآن هاي كنوني تفاوت دارد، بپذيريم، باز هم چيزي از ارزش هاي قرآن كنوني و نيز مصحف حضرت علي (ع) كم نمي شود. چرا كه قرآن هاي مذكور، مانند دو روي يك سكه هستند و هر كدام از دريچه اي به حقيقت مي نگرند. با اين تفاوت كه مصحف حضرت علي (ع)، امتياز ويژه اي دارد كه آن تفسير صحيح آيات قرآن كريم مي باشد.
در ثاني، اگر مصحف حضرت علي (ع) و ترتيب سوره هاي آن با قرآن هاي كنوني مغايرت جدي داشت، حضرت علي (ع) بدون هيچ ترديدي با آن مقابله مي كردند. ايشان كه حتي در هنگام تشكيل شوراي خلافت از سوي عمر بن خطاب براي انتخاب جانشين عمر، حاضر نشدند حتي براي يك لحظه از مواضع خود عقب نشيني كنند و درخواست عمل به سنت خلفاي پيشين را از سوي عبدالرحمن بن عوف بپذيرند،(40) چگونه ممكن بود در مقابل قرآني مغاير با آنچه كه پيامبر اكرم (ص) براي جامعه ي بشريت به ارمغان آورده بود، سكوت كنند. اين سكوت حضرت علي (ع) در مقابل قرآن هاي كنوني و صحه گذاشتن ايشان بر اين قرآن، نشان دهنده ي صحيح بودن قرآن هاي در دسترس ما است.
ذكر يك نكته ي بسيار مهم: با توجه به آنچه كه درباره ي مصحف حضرت علي (ع) بيان كرديم، اگر ما حتي اعداد 56، 57 و 58 را كه مربوط به محل سوره ي « الحديد » در قرآن هاي كنوني است، كنار بگذاريم، باز هم عدد 26 كه مربوط به محل قرارگيري تنها كلمه ي « الحديد » در سوره ي « الحديد » است، باز هم با عدد اتمي عنصر آهن يعني 26 تطبيق مي كند و اين خود معجزه اي بزرگ و حجتي كامل بر حقانيت قرآن مي باشد. توجه كنيد كه عدد 26 مذكور، هم در قرآن هاي كنوني و هم در مصحف حضرت علي (ع) ثابت و يكسان مي باشد و هر دو مصحف، اين اعجاز بزرگ را نشان مي دهند.
ذكر يك نكته ي بسيار مهم: ممكن است بعضي از عزيزان تصور بكنند كه جدول تناوبي عناصر تنها ساخته و پرداخته ي ذهن مندليف يا ساير دانشمندان است و بنابراين اعداد اتمي و اعداد جرمي مربوط به عناصر اين جدول تناوبي قراردادي هستند. اما واقعيت اين است كه عدد اتمي و عدد جرمي عناصر، فقط اعدادي قراردادي نيستند، بلكه اين اعداد با توجه به عدد اتمي و عدد جرمي عنصر هيدروژن تنظيم شده اند و عدد اتمي و جرم عناصر را نسبت به اين عنصر كه ساده ترين عنصر خلقت است، مي سنجند.(41) بنابراين اعداد مربوط به عدد اتمي و عدد جرمي عناصر، اعدادي حقيقي مي باشند. بدين ترتيب معجزه ي قرآن درباره ي عدد اتمي و عدد جرمي عنصر آهن، پيشگويي يك حقيقت علمي مي باشد نه پيشگويي يك قرارداد علمي.
همانگونه که ملاحظه فرمودید، قرآن کریم کتاب بزرگ آسمانی، بزرگترین معجزه ی خداوند متعال است که بر دنیای خاکی نازل شده است؛ این کتاب ارزشمند علاوه بر دارا بودن نکات اخلاقی، عرفانی، مذهبی و اجتماعی تأثیرگذار، حاوي نكات علمي فراواني است. حقانیت قرآن و اثبات اعجاز قرآن کریم، می تواند به عنوان الگويی برای تحقیقات و پیشرفت های علمی مسلمانان و سایر انسانها باشد. البته هنگامی که آیات قرآن با تفاسیر معصومین (ع) همراه باشند، معجزات علمی قرآن نیز بیش از پیش هویدا خواهند شد.
نکته ی مهم اینکه علاوه بر معنای آیات قرآن، ترتیب بندی آیات و سوره های قرآن و شماره گذاری آنها نیز حاوی نکات مهم علمی می باشد که نشان از نظم و تدبیر و درايت بی پایان خداوند متعال دارد.
در پایان از خداوند متعال خواستاریم تا ظهور منجی عالم بشریت حضرت مهدی (عج) را هرچه سریعتر تسریع فرمایند تا به واسطه ی هدایت بی پایان و راهنمايي هاي ارزشمند ایشان، جامعه ی بشری با شتاب هر چه بیشتر به سمت جامعه ی آرمانی که در آن اخلاق، علم، مذهب و فرهنگ در اوج کمال می باشد، حرکت کند.
به امید ظهور منجی موعود، حضرت مهدی صاحب الزمان (عج).
کاری از: خادم الامام (عج)
با یاری: خادمة الزهراء (س)
هرگونه استفاده و کپی برداری از مقاله های این وبسایت با ذکر منبع بلامانع است.
منابع و مآخذ
1 –
http://genuineislam.blogfa.com/post-36.aspx
2 –
http://www.aboutdarwin.com/literature/Pre_Dar.html
و
http://www.ucmp.berkeley.edu/history/Edarwin.html
3 –
http://freemasonry.bcy.ca/biography/darwin_e/darwin_e.html
و
http://freemasonrytoday.com/09/p02.php
4 –
http://www.aboutdarwin.com/literature/Pre_Dar.html
و
http://www.ucmp.berkeley.edu/history/Edarwin.html
5 –
http://www.aboutdarwin.com/literature/Pre_Dar.html
و
http://www.ucmp.berkeley.edu/history/Edarwin.html
6 –
http://www.tahoorkotob.com/page.php?pid=6762
و
http://fa.wikipedia.org/wiki/%D8%A2%DB%8C%D9%87_%D8%AA%D8%B3%D9%85%DB%8C%D9%87
و
تفسير عياشي، ج 1، ص 19؛
و
تفسير عياشي، ج 1، ص 21؛
و
بحار الانوار، ج 19، ص 59؛ (چاپ بيروت 1381)؛
و
تفسير عياشي، ج 1، ص 21؛
7 –
http://www.tahoorkotob.com/page.php?pid=6762
و
http://fa.wikipedia.org/wiki/%D8%A2%DB%8C%D9%87_%D8%AA%D8%B3%D9%85%DB%8C%D9%87
و
تفسير عياشي، ج 1، ص 19؛
و
تفسير عياشي، ج 1، ص 21؛
و
بحار الانوار، ج 19، ص 59؛ (چاپ بيروت 1381)؛
و
تفسير عياشي، ج 1، ص 21؛
8 –
http://fa.wikipedia.org/wiki/%D8%A2%DB%8C%D9%87_%D8%AA%D8%B3%D9%85%DB%8C%D9%87
9 –
http://fa.wikipedia.org/wiki/%D8%A2%DB%8C%D9%87_%D8%AA%D8%B3%D9%85%DB%8C%D9%87
10 –
http://www.iranseda.ir/showFullItem/?r=97483
و
http://abedinet.ir/test/index.php?option=com_content&task=view&id=71&Itemid=1
11 –
http://www.tahoorkotob.com/page.php?pid=6762
و
http://fa.wikipedia.org/wiki/%D8%A2%DB%8C%D9%87_%D8%AA%D8%B3%D9%85%DB%8C%D9%87
و
تفسير عياشي، ج 1، ص 19؛
و
تفسير عياشي، ج 1، ص 21؛
و
بحار الانوار، ج 19، ص 59؛ (چاپ بيروت 1381)؛
و
تفسير عياشي، ج 1، ص 21؛
12 –
http://www.tahoorkotob.com/page.php?pid=6762
و
http://fa.wikipedia.org/wiki/%D8%A2%DB%8C%D9%87_%D8%AA%D8%B3%D9%85%DB%8C%D9%87
و
تفسير عياشي، ج 1، ص 19؛
و
تفسير عياشي، ج 1، ص 21؛
و
بحار الانوار، ج 19، ص 59؛ (چاپ بيروت 1381)؛
و
تفسير عياشي، ج 1، ص 21؛
13 –
http://www.tahoorkotob.com/page.php?pid=6762
و
http://fa.wikipedia.org/wiki/%D8%A2%DB%8C%D9%87_%D8%AA%D8%B3%D9%85%DB%8C%D9%87
و
تفسير عياشي، ج 1، ص 19؛
و
تفسير عياشي، ج 1، ص 21؛
و
بحار الانوار، ج 19، ص 59؛ (چاپ بيروت 1381)؛
و
تفسير عياشي، ج 1، ص 21؛
14 –
http://en.wikipedia.org/wiki/Isotopes_of_iron
و
http://education.jlab.org/itselemental/iso026.html
15 –
http://en.wikipedia.org/wiki/Isotopes_of_iron
و
http://education.jlab.org/itselemental/iso026.html
16 –
http://en.wikipedia.org/wiki/Isotopes_of_iron
و
http://education.jlab.org/itselemental/iso026.html
17 –
http://en.wikipedia.org/wiki/Isotopes_of_iron
و
http://education.jlab.org/itselemental/iso026.html
18 –
http://en.wikipedia.org/wiki/Isotopes_of_iron
و
http://education.jlab.org/itselemental/iso026.html
19 –
http://en.wikipedia.org/wiki/Isotopes_of_iron
و
http://education.jlab.org/itselemental/iso026.html
20 –
http://en.wikipedia.org/wiki/Isotopes_of_iron
و
http://education.jlab.org/itselemental/iso026.html
21 –
http://en.wikipedia.org/wiki/Isotopes_of_iron
و
http://education.jlab.org/itselemental/iso026.html
22 – تاريخ قرآن كري، تأليف دكتر سيد محمد باقر حجتي، ص 218 به بعد، با تلخيص؛
و
تاريخ قرآن كري، تأليف دكتر سيد محمد باقر حجتي، ص 224 به نقل از البيان؛
و
http://tvr.iribtv.ir/index.php?option=com_content&task=view&id=5656
و
http://www.porsojoo.com/fa/node/50052
و
http://www.porsojoo.com/fa/node/23181
23 – تاريخ قرآن كري، تأليف دكتر سيد محمد باقر حجتي، ص 224 به نقل از البيان؛
و
http://www.porsojoo.com/fa/node/23181
24 –
http://tvr.iribtv.ir/index.php?option=com_content&task=view&id=5656
و
http://www.porsojoo.com/fa/node/23181
25 – تاريخ قرآن كري، تأليف دكتر سيد محمد باقر حجتي، ص 218 به بعد، با تلخيص؛
و
تاريخ قرآن كري، تأليف دكتر سيد محمد باقر حجتي، ص 224 به نقل از البيان؛
و
http://www.porsojoo.com/fa/node/50052
و
http://tvr.iribtv.ir/index.php?option=com_content&task=view&id=5656
26 – تاريخ قرآن كري، تأليف دكتر سيد محمد باقر حجتي، ص 224 به نقل از